Montera Facelift (Angel Eyes)Dela på FaceBook och hjälp dina vänner
Om du bestämmer dig för att följa instruktionerna eller på annat sätt använda dig av tipsen så gör du det på egen risk. Vi tar inget som helst ansvar för ev. skador eller kostnader som det kan medföra.
Bilmärke: | BMW |
Modell: | E39 |
Årsmodell: | Alla årsmodeller | Tid att utföra (ca): | 03:00 | Svårighetsnivå: | Händig |
|
Se till så du har alla delar till hands och helst extra av allt, om något skulle bli fel så är det inte kul om man har en bil som inte har några lampor.
Då tänker jag främst på kontakter och kabelskor osv. som man ev. kan få göra om igen om det inte blev bra första gången.
Man bör ha skarvat en och annan kabel innan man försöker sig på detta.
Likaså bör man vara lugn och inte ivrig med att få på lyktorna, det får ta den tid det tar.
Jag är själv ganska ivrig av mig så jag har fått lugna ner mig lite emellanåt så man inte gör ett slarvigt jobb.
Tack till Sebastian för reservdelsnummer till adapterkontakter till de nya lamporna!
Om man kan få tag på dessa så kanske man slipper skarva och du slipper även köpa nya kontakter med sladdar som står beskrivet i listan med material.
|
Verktyg | Antal | Kostnad | Återförsäljare | Produktnummer | Torxmejsel storlek 15 |
1 |
|
|
0 |
| Lång mejsel för hylsor med tillhörande hylsa av storlek 8 |
1 |
|
|
0 |
| Kabelskotång |
1 |
|
|
0 |
| Lång griptång eller liknande |
1 |
|
|
0 |
| Belysning |
1 |
|
|
0 |
| Avbitartång |
1 |
|
|
0 |
| Kabelskalare (Helst justerbar) |
1 |
|
|
0 |
| Summa: 0 SEK |
Material | Antal | Kostnad | Återförsäljare | Produktnummer | Facelift, lamphuset inkl. lampor |
2 |
|
|
|
| Stickkontakt |
4 |
704 SEK |
BMW |
61 1 38 373 332 |
| Kontakt (Sladdar) |
6 |
2760 SEK |
BMW |
61 1 30 007 256 |
| Hållare vänster |
1 |
30 SEK |
BMW |
63 1 26 904 043 |
| Hållare höger |
1 |
30 SEK |
BMW |
63 1 26 904 044 |
| Kabelskor (Skarvning) |
8 |
|
|
|
| Vulktejp |
1 |
|
|
|
| Adapterkontakt |
1 |
108 SEK |
BMW |
63 1 20 025 497 |
| Adapterkontakt |
1 |
108 SEK |
BMW |
63 1 20 025 499 |
| Summa: 0 SEK |
Flytta på luftfilterboxen Först tog jag bort luftfilterboxen för att få lite plats att röra mig på, det är mycket trångt på den vänstra sidan så man får försöka göra det bästa av situationen.
Lossa först kontakten som sitter på boxen, det gör du genom att trycka in den lilla metallfjädern som sitter på kontakten, och dra rakt ut, det ska gå ganska lätt.
Lossa sedan på alla klämmor som finns runt om boxen för att hålla luftfiltret på plats, då du har fått loss alla klämmor så lyfter du den rakt upp och tar även bort klämmorna som håller boxens lock fast till insuget av motorn, alltså så man får bort locket.
Nu kan du även komma åt luftfiltret, ta bort luftfiltret och lägg det åt sidan, passa på att blåsa rent det om du tycker det är smutsigt, eller ännu bättre, passa på att byta det om det ser dåligt ut.
|
Kontakten borta |
|
|
Var alla hakar finns och var kontakten har suttit |
|
|
Det var ju enkelt |
|
|
Här bakom finns en till som är lite trögare |
|
|
Här bakom finns en till, sedan är locket löst |
|
|
Bara att lägga undan locket |
|
|
Bort med filtret |
| Då var luftfilterlocket bortmonterat och även filtret är borta så man får lite plats att arbeta på.
Nu ska vi gå till den roliga biten, montera bort lamphuset...
Montera bort lamphuset Jag började med att skruva bort de översta skruvarna som är två av de fyra skruvar som håller lamphuset på plats.
Man kan givetvis börja med att dra loss kontakterna först om man vill det.
Montera bort de kontakter du kan se som sitter bak på lamphuset.
Då dessa kablar är fria så kan man försöka lägga dem i luftfilterboxen så länge, alltså låta dem vila på kanten, för jag tror inte de räcker så långt, man ska absolut inte kapa sladdarna till dessa, inte ännu i alla fall... ett bra tips är att märka dem genom att fästa ett snöre med en lapp som du skriver var varje kontakt går till, det kan underlätta om du inte är säker på vad som går till vad sedan.
|
Skruva bort skruv nummer 1 av 4 |
|
|
Skruv nummer 2 av 4 |
|
|
Börja ta bort kontakter till lamporna |
|
|
parkeringskontakten |
|
|
Kontakten till helljuset var det som var svårast att få loss |
|
|
Nivåregleringens kontakt |
|
|
Lite kontakter |
|
|
Lägger alla kontakter vid den tomma boxen |
|
|
Lampa redo, ger bra ljus inför nästa steg |
| Nu är alla kontakter, förutom till blinkersen, borta och ur vägen, nästa steg är ett av de mer kritiska momenten, då man ska skruva bort de två sista skruvarna från lamphuset.
Montera bort lamphuset del 2 Ett av de mer svåra momenten är när man ska ta bort de sista två skruvarna.
Anledningen till att det är så svårt är att man ska försöka få upp skruven utan att tappa den ner i motorrummet där den kan försvinna bland sladdar och slangar.
Du kommer att behöva alla dessa skruvar till det nya lamphuset sedan!
Eftersom jag köpte mitt facelift begagnat så fick jag inte med alla delar, bara lamphuset. Men om du köper direkt en monterinssats från BMW eller liknande så kan det medfölja sådana skruvar och monteringsdetaljer, men man bör ändå vara försiktig så man inte får en skruv som hoppar runt i motorrummet.
Börja med att skruva loss skruven helt men låt den vara kvar, du kan sedan med hjälp av en lång grepptång, eller liknande verktyg, greppa tag i skruven och dra upp den.
Har du ingen sådan tång så kan man använda en platt tång och försök få tag i skruven, det är svårt och trångt, så var försiktig.
Om skruven skulle ramla ner så förök få den att hamna i underredsskyddet som du sedan kan skruva loss och hämta skruven i, för annars kan det bli krångligt.
Använd samma teknik på båda skruvarna.
Då skruvarna är borta så kan du försiktigt pressa ut lamphuset så du kan komma åt blinkerskontakten som sitter lite avsides, ta loss kontakten och så kommer du att ha hela lamphuset fritt.
Du kan nu pressa ut lamphuset helt och bära bort det till en arbetsbänk eller liknande.
|
Svårt att se, men där är skruv nummer 3 av 4 |
|
|
Använd t ex. en liten platt tång |
|
|
Nästa och sista skruven |
|
|
Skruven borta |
|
|
Försök komma åt blinkerskontakten och ta bort den |
|
|
Börja pressa lite försiktigt |
|
|
Sedan kan man ta tag och börja dra försiktigt |
|
|
Snart fri från fästet |
|
|
Här blev det tomt |
|
|
Ett stycke lamphus |
| Det gamla lamphuset är nu fritt och vi har väl kommit ungefär halvvägs.
Montera nya fästen och böja till AC-röret Skruva bort de två skruvarna som håller fast fästet så du kan ta bort det.
Skruva sedan fast det nya, kontrollera så det är rätt sida du skruvar fast.
(Ska nog inte gå att göra fel)
Svårare än så är det inte, då var fästena på plats.
Nu kommer vi till det trixiga och, vad jag tycker, det mer otrevliga av momenten, böjningen av AC-röret.
Om du prövar att sätta in det nya lamphuset så kommer du att se att AC-röret (se bilderna) är i vägen, då måste man böja till det så man kan få plats med parkeringsljuset och man ska även kunna byta lampa till ljuset, så man får böja till det en del.
Problemet är att röret är ömtåligt och mjukt och kan lätt gå av så jag fick tips om att böja till det i samma moment, alltså att göra "böjen" på en och samma gång.
Jag böjde lite snett upp mot höger och det var lite nervöst men det gick bra.
Bara man inte böjer mer än vad man behöver.
Sedan fick jag även tips om att försöka undvika att få till böjen nere vid fästet då påfrestningen kan bli så stor att röret KANSKE kan gå av där.
Men det gick bra i alla fall för min del, hoppas ni får samma resultat.
Men som sagt, en varning kan vara på sin plats för det momentet.
|
Montera bort fästet |
|
|
Fästet bortmonterat |
|
|
Jag böjde den snett upp åt höger sida |
|
|
Notera böjningen av röret |
|
|
Nu saknas bara att skruva fast det nya fästet |
| Nu när fästet är borta och AC-röret inte längre är i vägen så kan vi gå vidare med att skarva om kontakterna som behövs, det är bara blinkers och parkeringskontakten som behöver bytas, ev. även nivåregleringen, men den passade bra som original så jag bytte aldrig den.
Montera listen och flytta över styrboxen Nu ska vi skarva kontakterna, men först kan man ordna så det nya lamphuset är färdigt att monteras.
Det är ett par saker som behöver göras, först ska man flytta över xenondosan till det nya lamphuset och sedan ska man även flytta med listen som sitter under lamphuset.
Vi börjar med xenondosan eller styrboxen som det heter.
Du behöver en torx-mejsel av storlek 15.
Du skruvar bara ut skruven som håller hållaren på plats och tar ut boxen, lätt som en plätt!
Samma när du ska montera den på den nya, det är inte riktigt samma som originalet då den monteras stående istället för liggande.
När det är klart så ska vi ta bort listen som sitter undertill på det gamla lamphuset.
Man får trycka ut den från sidan där en låsmekanism håller listen på plats och sedan haka av listen från hakarna längs med sidan, det är viktigt att inte bända för mycket då det kan vara risk att plasten går av eller att lackeringen spricker om man har otur eller är för vårdslös.
Då listen är lös så gör du samma sak för att montera den på det nya lamphuset, fast man sätter i den ena sidan som du började med förut, först och sedan trycker man på listen längs med sidan så det klickar till.
|
Storlek på mejsel |
|
|
Styrboxen |
|
|
Boxen är fri! |
|
|
Skruva tillbaka den tomma hållaren så den inte försvinner |
|
|
Kolla så den sitter åt rätt håll |
|
|
Så skruvar vi fast den och då var det klart |
|
|
Montera listen |
|
|
Man trycker fast listen lite lätt så den sitter |
| Nu har vi det ena lamphuset klart, då var det tid för skarvningen innan vi monterar lamphuset.
Skarva kontakterna Då var det dax, nu ska vi skarva de två kontakterna som inte passade till det nya lamphuset.
Det du behöver i detta moment är en kabelskotång, vulktejp, en bra kabelskalare, avbitartång och kabelskor.
Jag började med parkeringslampans kontakt, var noga med att välja rätt kontakt, det skulle väl vara surt att ta fel.
Du kan pröva genom att ta ut parkeringslampans hållare från dem gamla och testa och se vilken av kontakterna som passar om du är osäker.
Då du har rätt kontakt så kapar du kablarna kanske en, eller en halv, centimeter från kontakten så du får en ren kontaktyta på koppartrådarna sedan.
Mät ut med de nya kablarna som ska skarvas så du får en lagom lång kabel, det är bättre om den är för lång än för kort.
Jag köpte det som reservdel från BMW (nummer finns i listan med material) och jag tog ungefär och kapade dem till hälften så långa som de var från början.
Jag förutsätter att du redan har lyckats trycka in kablarna (de nya alltså) i de nya kontakterna du ev. har köpt av BMW.
Skala nu av kablarna och pressa sedan på en av kabelskorna på de nya kablarna, kontrollera så du kan dra lite lätt i dem utan att de släpper.
Ta nu och skala av en bit på de gamla kablarna som du kapade.
Stoppa in den gamla kabeln i kabelskon, som du nyss har pressat, och pressa även fast denna kabel, så har du nu lyckats få nya kontakter som passar på det nya lamphuset.
(Grattis)
Innan du isolerar med vulktejp så måste du testa och se så skarven håller och är korrekt.
Ta ut parkeringslamphållaren från det nya lamphuset och sätt fast kontakten på den, tänd sedan belysningen och se om lampan lyser.
Om den lyser så fortsätter vi och börja isolera med vulktejp så du är säker på att ingen fukt kan komma in i skarven (ta eventuellt ut nycklarna ur bilen först och stäng av lyset så vi inte har ström i kabeln).
Gör nu samma sak med blinkerskontakten, kapa, mät ut önskad kabellängd, skala kabeln, skarva den nya kabeln, skarva med den gamla kabeln så den nya kontakten sitter, testa blinkers så lampan fungerar och isolera med vulktejp.
Svårare än så är det inte, lite nervöst kanske inför skarvningen men det gick bra.
|
Kableskor och ny kontakt |
|
|
Kapa en bit ifrån den gamla kontakten |
|
|
Så var den gamla kontakten borta |
|
|
Mitt val av kabelskalare |
|
|
Skalar kabeln |
|
|
Sätt i den gamla kabeln i kabelskon |
|
|
...och pressa fast |
|
|
Efter test av lampa kommer vi att använda vulktejp |
|
|
Tejpa kabel med vulktejp |
|
|
Samma sak med blinkerkabeln |
|
|
Glöm ej att kontrollera lampan |
| Skarvningen klar och kontroll av lampor är klart så allt ska hålla.
Då kan vi fortsätta med det roliga, montera det nya lamphuset...
Montera det nya lamphuset Då skarvningen är klar ska vi bara montera lamphuset.
I detta moment så är det inget som är direkt svårt, det som bråkade lite när jag gjorde min montering var att listen som är längst ned på lamphuset inte riktigt ville bli kompis med det nya fästet som monterades, men efter lite övertalning så gick det bra.
Börja alltså med att sätta lamphuset in mot vänster sida, mot blinkersen.
Sätt fast den nyskarvade kontakten till blinkersen och tryck sedan in lamphuset in till vänstersidan.
Tryck sedan in resterande och se till så inte xenonkabeln blir klämd och kolla även så AC-röret inte fortfarande är i vägen för parkeringslampan.
Du vet att du har fått det rätt om de övre fästena hamnar i "hålen" så det bara är att skruva fast skruvarna.
Likaså på de bakre, skruv 3 och 4 så att säga.
Det kan vara lite jobbigt att få allt på plats, se bara till att vänstersidan är bra så det inte finns något glapp mellan gummilisten och plåten.
Om det är lite svårt att få lamphuset på plats, och om inget verkar vara i vägen, så är det listen under lamphuset som bråkar (som jag skrev först), då kan det hjälpa genom att lyfta lamphuset lite upp och ner och försöka pressa in det samtidigt, det fungerade för min del, men som sagt, ta det bara lugnt så du inte skadar något.
Då lamphuset är på plats så ska alla kontakter monteras till rätt kontakt, lite pussel, men det ska inte vara några problem.
Sedan är det "bara" att skruva fast skruvarna som vi gjorde i början, börja med skruv 3 och 4 och sedan 1 och 2 (de översta sist alltså).
Det är nu det är bra om man har en lång griptång eller liknande så man kan få ner skruven utan att tappa den.
Vill tillägga att jag lyckades tappa den en gång, men då hamnade den i underredsskyddet så det var lätt att plocka upp igen.
Det är lite pill med detta moment men till slut sitter skruvarna.
|
Vänstersidan först |
|
|
Sätt fast blinkerskontakten |
|
|
Tryck upp och ner för att få in hela lamphuset |
|
|
Nästan på plats |
|
|
På plats, bara att montera kontakterna |
|
|
Kontrollera parkeringslampa |
|
|
...halvljus |
|
|
...helljus |
|
|
Och till sist... blinkers |
| | | | | | | | | Så, nu är allt klart på den vänstra sidan, det är den svåraste sidan kan jag tillägga, nu när du kan göra den vänstra sidan så blir den högra en barnlek.
Det som är fördel med den högra sidan är att du slipper böja AC-rör, du slipper montera bort luftfilterboxen och du slipper det trånga utrymmet.
Det man ska tänka på är att på den högra sidan har du oljefiltret så det gäller att bilen har svalnat innan du börjar där för det kan bli ordentligt varmt där.
Skicka kommentar till författaren
Ange även e-adress om du vill att författaren ska kunna besvara din kommentar.
Vi kan dock inte garantera att du får svar.
Mekartipset är författad av: Magnus Hammar - 2024 (mekartips.se) |