Just nu är det övervägande tips till BMW, men givetvis är sidan till för tips till ALLA bilmärken och modeller samt enkla generella tips
- Skapa ett eget tips här!
BMW ::: E39 ::: Klimatanläggning

Gör dig av med "surret" bakom panelen

Dela på FaceBook och hjälp dina vänner FaceBook
Om du bestämmer dig för att följa instruktionerna eller på annat sätt använda dig av tipsen så gör du det på egen risk. Vi tar inget som helst ansvar för ev. skador eller kostnader som det kan medföra.

Bilmärke:BMW
Modell:E39
Årsmodell:(1996 till 2002)
Tid att utföra (ca):00:40
Svårighetsnivå:Nybörjare

Det verkar nästan vara standard att bilen någon gång under sin livslängd, vare sig det är 5'000 mil eller 20'000 mil, så kommer det förr eller senare att dyka upp ett surrande ljud bakom panelen med klimatanläggningen, detta beror på en fläkt som sitter där och hjälper till att känna av vilken lufttemperatur det är i bilen, främst på förarsidans plats.

Vad jag har läst så kostar det mycket pengar att byta ut hela panelen, vilket gör att man sitter där och försöker att inte bli galen på ljudet istället eftersom man då föredrar att stå ut med ljudet.
Men med ett enkelt ingrepp så går det att ordna med lite symaskinsolja.
Det hjälpte i alla fall på min bil, det försvann direkt.



VerktygAntalKostnadÅterförsäljareProduktnummer
Bladmått 1

Summa: 0 SEK

MaterialAntalKostnadÅterförsäljareProduktnummer
Symaskinsolja 1

Pensel 1

Topz 1

Summa: 0 SEK

Förberedelse och lackering

Börja med att köpa in en flaska symaskinsolja, t ex. Black Arrow.
Sedan letar du fram den plattaste skruvmejseln du har i din verktygslåda.

Då du i senare steg har plockat ut fläkten så kan du räkna med att den är dammig och smutsig så passa på att ta fram ett par topz, och om du har, en liten pensel av mindre format.

Verktyg och sådant


Demontering av panelen

Sätt försiktigt den platta skruvmejseln ovanför panelen, det var där jag fick bäst grepp om panelen för på sidorna var det inte mycket man kan stoppa emellan och jag vågade inte riskera att repa plasten med skruvmejseln eller ännu värre göra rejäla märken.
Man kan med fördel använda bladmått och sätta på sidorna av panelen för att den ska lossna.

Bänd lite lätt och var försiktig så inte du förstör detaljerna runt om panelen och så du inte får fula märken, försök att få ut den så lång att du kan komma åt den lilla kanten som finns och sätt sedan mejseln bakom den kanten och bänd ut den, du ser kanten rätt bra på bilden i mitten här nedan.
Man kan behöva ta i lite men fästerna runt om är fjädrande så det ska gå att putta ut ena sidan relativt lätt, med lite lagom mycket våld gick det bra.



Men som sagt, var försiktig så du inte skadar något, det är plastdetaljer man har att göra med och en skruvmejseln kan göra ganska fula märken om man slinter eller tar i för mycket.
Ta lite i taget och se vad du tycker.

Ta och börja i ena kanten och tryck försiktigt in skruvmejseln
Ena sidan är på väg att lossna, dax för nästa sida...
Det räckte att dra ut panelen när man fick loss ena sidan.
Där var den ute.
Här ser man hur fästerna ser ut, de är lite lätt fjädrande


Lossa på alla kontakter och sladdar

Nu kommer man till de enkla delarna, att ta loss alla sladdar och frigöra panelen.

Det sitter fyra kontakter på kretskortet i panelen, dessa ska monteras bort.

Som du ser på första bilden nedan så finns det hakar på den blåa och den svarta under den.

Tryck dessa hakar framåt då du trycker ner det stop som är precis brevid mitt pekfinger, på bild två , så lossnar de relativt lätt, sedan har du till vänster om dessa en vanlig strömkabel som man kan lossa genom att trycka på sidorna och dra upp, man kan behöva vrida lite fram och tillbaka för att den ska lossna, men det går lätt.

Svårare är det med den sista kabeln, den satt hårt och man ska ju helst inte dra i själva kabeln/sladden så ta ett bra grepp om kontakten och dra fram och tillbaka tills den ger sig, men som alltid - var försiktig så du inte knäcker kontakten eller drar loss sladdarna.

Nu är panelen loss, dax att frigöra den från bilen.
Dra den vita "haken" framåt då du trycker ner kanten framför så lossnar de.
Så, då var det tre kvar...
Alla utan en kvar.
Alla utan en kvar.
Den sista och jobbigaste kabeln som inte vill släppa i första taget.
Men till sist, efter lite slit, lossnar den.
Så, ett stycke klimatpanel.
Nej, inga tjuvar har varit här. Ingen vacker syn men det blir bra sedan när den är på plats igen.


Dela på panelen och ta fram kretskortet med fläkten

Nu när den är fri så har man bättre koll på läget.

Nu ska man bara separera fronten och baksidan, det gör man genom att, med handkraft (eller tumkraft), trycka upp plastkanterna så kanterna som sticker ut genom hålen inte längre håller den på plats. Ett tips är att börja med den översta kanten, för jag fick problem då jag började med den nedersta, den ville inte släppa.

Men här gäller det att vara försiktig, man får inte använda för mycket våld för då kan det spricka mellan kanten och ett av hålen.

Jag försöker med skruvmejsel först men det vågade jag inte, fick inget bra fäste.
Som du ser så är denna sida loss, så är det bara att göra samma sak på andra sidan.
Då alla sidor är lösa så drar man rakt ut, inte på annat sätt eftersom det kan skada stiften som du ser på nästa bild.
Se längst till höger så ser du stiften som man ska akta.
Så, då var den delen över, nu är det bara det enklaste kvar.


Rengöra och smörja fläkten

Då du har delat panelen så kan du dra kortet rakt ut, den sitter i en skena som håller den på plats så det går lätt.


OBS!!
Eftersom det är ett kretskort som kan innehålla känsliga komponenter så ska du undvika att ta direkt på en komponent eftersom det kan skada kortets funktioner.


Nu kan du ser hur fläkten ser ut, min såg inte så trevlig ut, dammig och smutsig, det får man göra något åt.

Fläkten sitter fast med en magnet så den är bara att dra rakt upp den med.

Rengör fläkten så gott du kan, droppa några droppar på stiftet som fläkten har och en droppe där fläkten ska sitta.

Passa även på att rengöra panelen från allt vad smuts heter, så den är ren och fin innan man sätter ihop allt igen.

Nu var kortet ute i det fria, och så det ser ut! Eller i alla fall fläkten.
Fläkten som sitter längst ner är det bara att dra rakt mot dig eller rakt upp från kretskortet.
Lätt som en plätt!
Urs! Inget trevligt, mycket smuts och damm som sagt.
Dax för lite olja i maskineriet.
Ren och fin fläkt, rengjord med topz och pensel och nysmord.
Sätter på fläkten och testar...
Se där ja, den s(n)urrar ju fint!


Sätta ihop allt igen

Så, nu ska man bara sätta ihop allt igen, det blir alltså i omvänd ordning, först putter du in kretskortet i skenorna som sitter på sidan av den bakre delen.
Tryck sedan lite lätt så den inte är sned.
Sätt sedan försiktigt på den andra delen, se till att stiften kommer rätt och här gäller det att inte använda våld utan försiktighet.
När du känner att stiften hamnat rätt och det går lätt att trycka in delen så trycker du så alla kanter hamnar i sina hålor igen så den sitter frast.
Sedan var det dax att sätta fast alla kablar igen, detta med samma princip, i omvänd ordning.
Tryck i den blåa först, och för det vita spännet tillbaka så kommer den att hamna rätt.
Gör samma med den svarta och sedan har du de andra två, strömkabel och den andra, som satt så hårt men det är enklare att sätta fast kan jag meddela.
När alla kablar är på plats så är det bara att trycka in panelen igen, var försiktig så du inte klämmer sladdarna bakom, så ta handen och tryck in sladdarna lite innan du trycker in panelen helt.
Se också till att du inte sätter den felvänt, vet inte om det är möjligt att kunna göra men ändå, alltid bästa att kolla.
Sedan är det bara att trycka fast den, det går rätt smidigt.

Putt in kortet på samma sätt som du fick ut det. Tryck lite lätt så det sitter rakt.
Tryck lite lätt så det sitter rakt.
Här gäller det att ha tungan rätt i mun, stiften ska hamna på rätt plats mot hålen i den andra delen, se längst ner till höger på bilden.
Nu är även knäpperna på plats så delarna sitter som de ska.
Nu ska vi bara sätta fast kablarna igen.
Det vita spännet drar man bara bakåt så pressas kontakten ner och sitter fast.
Alla kablar på plats, snart klart.
Putt in kablarna så de inte kläms eller är i vägen sedan.
Nu är det bara att putta in panelen till sin plats.
Så, då var allt klart och allt ser ut som det gjorde förut.
ill sista är det dax för att testa, eller höra, om det fungerade.
Sätt nyckeln i läge ett så radio osv. kan gå igång, hör du något, inte?

Bra, då har vi lyckats!
Jag kan säga att det kändes bra då ljudet var borta, men det kom tillbaka då jag stängde av bilen, men det försvann direkt igen så det kan ha varit normalt och än så länge har jag inte hört något mer surr från panelen, jag är helt klart nöjd!

Tack till alla på BMW-listan (www.bmwpower.nu) och ni som har skrivit svar på inlägg i forumet som hjälpte mig med tips om hur man demonterar klimatanläggnings


Skicka kommentar till författaren
Ange även e-adress om du vill att författaren ska kunna besvara din kommentar.
Vi kan dock inte garantera att du får svar.
Skriv summan av följande 1+1+1 = ?
Ditt namn:
Din e-adress:
Din kommentar:

Mekartipset är författad av: Magnus Hammar - 2018 (mekartips.se)