Facelift bakDela på FaceBook och hjälp dina vänner
Om du bestämmer dig för att följa instruktionerna eller på annat sätt använda dig av tipsen så gör du det på egen risk. Vi tar inget som helst ansvar för ev. skador eller kostnader som det kan medföra.
Bilmärke: | BMW |
Modell: | E39 |
Årsmodell: | (1996 till 2003) | Svårighetsnivå: | Händig |
|
om vanligt gäller det att se till att alla verktyg finns på plats, lite exta av pluggar och bra med ljus.
Och man måste ha gott om tid till detta, det tar en stund att fixa om man inte har gjort det förut och man ska inte vara för ivrik, kan inte sägas för många gånger, om man är ivrig så finns det stor risk att göra fel eller ett dåligt arbete.
Nu är det hög tid till att börja.
|
Verktyg | Antal | Kostnad | Återförsäljare | Produktnummer | Hylsnyckel storlek 10 och 8 |
1 |
|
|
|
| Fast nyckel storlek 13 |
1 |
|
|
|
| Konisk stegborr, storlek 8 och 16 |
1 |
|
|
|
| Magnet om man tappar en mutter |
1 |
|
|
|
| Skyddsglasögon |
1 |
|
|
|
| Borrmaskin |
1 |
|
|
|
| Portabel belysning |
1 |
|
|
|
| Dremmel/Slip/Kapmaskin |
1 |
|
|
|
| Summa: 0 SEK |
Material | Antal | Kostnad | Återförsäljare | Produktnummer | Facelift från BMW, eller en annan återförsäljare |
1 |
|
|
|
| Extra pluggs |
1 |
|
|
|
| Lack till bilen |
1 |
|
|
|
| Grundfärg, rostskydd |
1 |
|
|
|
| Silvertejp, mycket stark sådan |
1 |
|
|
|
| Munskydd/mask |
1 |
|
|
|
| Summa: 0 SEK |
Ja, detta är ett av de enklaste av momenten, man ska bara öppna kartongen med bakljusen och kontrollera så allt finns med och att inget är skadat.
Jag placerade allt på en pappersduk på golvet så jag har allt framför mig, det blir även enklare att hitta alla delar sedan.
|
Paketet |
| |
|
kontrollera vänster glas |
|
|
Och höger glas |
|
|
Signalkabel, inga skador här inte |
|
|
Skruvarna i instrumentpanelen |
|
|
Isolering/packning mot fukt |
|
|
Styrdon, ska sitta under reservhjulet sedan |
| Det är inte så lätt att kontrollera om allt fungerar men nu vet vi att allt är med.
Det fanns även en påse med plastbitar i som jag inte riktigt förstod vad de skulle vara bra till, har aldrig behövt dem i alla fall så de ligger undanstoppade i en låda nu.
Så då går vi över till nästa steg som är att montera bort skydd och inredning i bagageutrymmet.
Montera bort panelen och inredning i bagaget Först tog jag bort golvmattan och öppnade vänstra sidan för att ta bort panelen med lamporna, men först måste sladden som sitter i panelen avlägsnas, det är lite trångt att arbeta där så jag fortsatte med att montera bort plastskyddet.
Då kommer man åt bättre.
Efter det så skruvade jag loss muttern på sidan av panelen, som håller plastskyddet på plats som löper längs hela nedre delen av bagageutrymmet.
Sedan tog jag även bort de plastbultar som även de håller den på plats, de görs enklast med en skruvmejsel för att få upp hatten på kilen och sedan tog jag en enkel skoklämma för att enkelt dra ut kilen från bulten, sedan är det bara att dra ut den.
Det går snabbt sedan när man lär sig tekniken.
Då alla bultar är ute så går kan man känna att plastskyddet är löst, då märker du även att man inte kan ta loss det utan att montera bort inredningen, som sitter ovanför batteriet och utanpå navigatorn/CD-växlaren (om ni har sådant), på vänster och höger sida.
Det är samma sak där, använd samma teknik för att få loss bultarna som håller dem på plats.
Sedan är det bara att lyfta ut inredningen och plastskyddet.
Nu ska panelen med lamporna ut, det gör man genom att vrida den lilla nyckeln som sitter i mitten, då låser man upp panelen och kan därefter dra ut den.
Men var försiktig, den nedersta lampan kan vara i vägen när du tar ut panelen, men det ska nog gå bra.
Om man har bytt några lampor på bilen så vet man hur man gör för att få loss den.
Då panelen är ute så kan man med enkelhet koppla ur sladden som sitter i panelen och som styr lamporna.
|
Tomt bagage, med en brandsläckare |
|
|
Reservhjulet |
|
|
Vänstra sidan |
|
|
Bakom vilar navigator och växlare |
|
|
Panelen med alla lampor |
|
|
Ta bort pluggarna |
|
|
Enkelt med skoklämma |
|
|
Peta ut kilen med en mejsel |
|
|
Pluggar borta |
|
|
Skruva loss muttern |
|
|
Skyddet är löst |
|
|
Bort med bultarna |
|
|
Samma på nästa sida |
|
|
Samma teknik |
|
|
Bara att lyfta sedan |
|
|
Tre bultar |
|
|
Bara att lyfta denna också |
|
|
Enklare nu att ta bort plastskyddet |
|
|
Lyft ut skyddet |
|
|
Panelen med lampor |
|
|
Akta lamporna |
|
|
Strulande lampa |
|
|
Koppla ur sladden |
|
|
Sladden bortkopplad |
| När inredningen och plastskyddet är borta så passa även på att ta bort reservhjulet om du vill, det ska ändå flyttas ut sedan.
Nästa steg är att montera ur det gamla glaset.
Montera bort det gamla glaset När vi nu har lite mer utrymme att jobba med så är det enkelt att montera bort glaset, enklare än jag själv trodde.
Man skruvar helt enkelt bara ut alla muttrar som sitter på baksidan av glaset, alltså på samma ställe som panelen med lamporna var förut.
Det är fyra muttrar som ska skruvas ut.
Ta det försiktigt så du inte tappar någon mutter ner i elektroniken vid navigator och allt.
Jag råkade tappa en mutter, men den plockades lätt upp med ett litet verktyg med en magnet, mycket praktiskt då det är trångt.
Glöm inte att hålla glaset när sista muttern är på väg att lossna, dra sedan försiktigt ut glaset.
Då var du klar med detta moment.
|
Gammal lampa |
|
|
Muttrarna |
|
|
Alla muttrar, lite tydligare |
|
|
Börja skruva loss muttrarna |
|
|
Skruva inte loss helt, vänta tills alla är lossade så man kan skruva för hand |
|
|
Ovärderligt verktyg att ha ibland |
|
|
Fick tag på den tappade muttern till slut |
|
|
Tid att ta loss baklampan |
|
|
Enkelt att ta bort |
|
|
Helt borta |
|
|
En massa skräp som ligger kvar |
|
|
packning, fast på vänster sida, den satt kvar |
| Så, nu ska du kunna lägga glaset åt sidan och inspektera hur det ser ut där det en gång fanns, på min bil fanns det gamla löv och annat som inte har sköljts bort när man tvättat bilen.
Det är en god idé att tvätta rent där, men var försiktig så du inte får in fukt i bilen, det är inget som hindrar det nu när glaset är borta.
Om du har tur så var isoleringen eller packningen med på baksidan då du tog ut glaset, annars sitter det kvar som du kan se på bilden ovanför.
Försök att få bort så mycket som möjligt av det gamla som sitter kvar, den nya ska på där sedan.
Jag passade på att vaxa längst ner på den lilla "hylla" som finns där, men absolut inte där den nya packningen ska sitta eftersom vax är fett och packningen kan få svårt att få fäste i så fall, ta helst lite runtom istället.
Nästa moment är att borra hål till de nya glasen, och det är det svårase av momenten tyckte jag
Borra nya hål till lamporna
|
En liten provtitt skadar inte |
|
|
Mäter nytt hål |
|
|
Borrar med litet borr först |
|
|
Så sätter vi igång |
|
|
Sedan med större borr |
|
|
Glömde ju papper, får lägga lite bakom så det inte stökar ner |
|
|
Se till så det skyddar och så inget kommer igenom |
|
|
Så var vi igenom med hela borret |
|
|
Slipa kanterna |
|
|
Mäter ut nästa hål |
|
|
Så var den sidan klar med borrningen |
|
|
Fortsätt med att montera bort höger sida |
|
|
Skruva ut muttrarna |
|
|
På denna sida var packningen limmad på rätt sätt men man får försöka ta bort det för att göra plats åt den nya |
| När borrhålen är gjorda så ska vi gå över till lite mer dramatiska saker, att kapa en del av plåten för att de nya lamporna ska passa.
Till det rekommenderar jag en dremmel eller liknande, bara den är smidig och klarar av att kapa metallen.
Kapa en del av plåten och fäst de nya packningarna Ja, nu är det tid för kapning av plåten, eller en del av den i alla fall.
Som du märkte så krävdes det lite små förändringar för att få på lampan på rätt sätt.
Instruktionen som medföljer ger dig rätt mått på hur mycket du ska ta bort av plåten.
Kapa försiktigt och se till att du inte slinter, stå eller sitt med ett stadigt och fast grepp om kapmaskinen och börja.
Eftersom jag känner mig lite för klumpig och ivrig med att få på de nya lamporna, så jag kände det var bäst att få hjälp med detta. ;-)
Nu måste du kontrollera så att lampan får plats och att alla skruvhålen passar i de nya hålen osv, om de inte passar så slipa lite till på de ställen som behövs tills de passar, förutsättningen är naturligtvis att du har gjort rätt från början, det kan krävas några finjusteringar med hjälp av slipning.
Kapningen gick fint och när det var klart på båda sidor så gjorde jag rent från spån och annat för att sedan pensla på lite lack på de oskyddade ytorna.
Börja med rostskyddande grundfärg, sedan basfärg och avsluta med klarlack.
Det ska man alltid lägga på när plåten är helt oskyddad som efter borrning, slipning och kapning etc.
Jag använde en hårtork till att påskynda torkningen lite, men var försiktig så du inte bränner lacken om du försöker göra det själv.
Sedan var det tid för de nya packningarna.
Se till så de är på rätt sida, lägg den vänstra sidan på vänster sida om bilen och den till högra... ja du gissade rätt, på höger sida om bilen så du vet att du får rätt sida på rätt plats.
Börja med vänster sida, om du vill, och kontrollera, innan du drar av skyddet på den limmade sidan, hur den kommer att sitta på bilen, var noggran med detta så den hamnar rätt.
När du vet hur den kommer att sitta, så hålen passar osv, så drar du av skyddet från den limmade sidan och så trycker du på packningen.
Tryck ordentligt överallt så den sitter säkert och fast.
Sedan gör du samma sak på höger sida.
|
Kapar på vänster sida först |
|
|
En bild till |
|
|
Kapar från två håll |
|
|
Glöm inte att skydda batteriet etc. med en bit papper över |
|
|
Borrade och redo att kapa |
|
|
Markering på höger sida |
|
|
Och så kapar vi på höger sida |
|
|
Så var det isoleringen som ska på plats |
|
|
Bort med skyddet på den limmade sidan och sätt fast packningen |
| När packningarna är på plats, hålen är borrade och plåten är kapad och kontrollen visar att lamporna kan sättas på plats, så är det då tid för det magiska ögonblicket då lamporna ska skruvas fast.
Montering av de nya lamporna och de nya styrdonen Ja, nu är det inte mycket kvar.
Det som återstår är att skruva fast de nya lamporna och sätta i de nya styrdonen, som ska styra om signalerna på rätt sätt så de nya lamporna fungerar som de ska.
Placera den nya lampan på bilen så du kan skruva fast dem med de gamla muttrarna du har sparat sedan förut.
Skruva inte för hårt, det står att de ska dras åt med max 2,5Nm, jag gick efter känsla och tyckte det räckte när det började ta emot lite.
Drar man för hårt tror jag att plasten går sönder på lamporna och så vill vi inte ha det, så dra försiktigt och med måtta.
När du gjort samma sak på båda sidor så kan du ganska tydligt se hur resultatet blir.
Jag blev faktiskt riktigt nöjd, en del kanske inte gillar helvita bakljus men jag gör det och det är huvudsaken.
Nu i efterhand kan jag erkänna att de inte ser så bra ut på mycket långt håll om solen lyser rakt på dem, men det kan jag leva med.
När de är på plats så ska vi börja med att montera styrdonen.
Det gör man genom att ta ut reservhjulet.
Skruva sedan fast styrdonen (de metalldosor som medföljer) på en skena som medföljer, denna skena ska sitta på den gängade metallstav som reservhjulet var på.
Använd sedan medföljande mutter och skruva fast den ordentligt så styrdonen sitter fast, se bilden hur jag har monterat mina.
Det tog en stund att skruva ner muttern men till slut satt den på plats.
Glöm inte brickan bara, jag glömde den och fick skruva upp allt igen, det var inte roligt vill jag meddela.
När de sitter på plats så kan du börja att sätta fast kontakterna på rätt sida, det är två medföljande kablar, en för vänster sida och en för höger, det är viktigt att dessa sitter på rätt sida för att signalerna ska bli rätt.
Koppla på den gamla kabeln på den nya, och den nya i de nya lamporna, och sedan den andra endan till styrboxen som du just har skuvat fast, se till att den sitter fast helt.
När du tror att den sitter bra så gör du samma med den andra sidan.
När det är klart så måste du testa så blinkers, bromsljus, backljus, positionsljus och dimljus fungerar på rätt sätt.
Jag fick lite lustiga effekter första gången, blinkersen lös hela tiden och när jag blinkade så var det som om man hade en blinkande julgran i garaget.
Men efter att ha kontrollerat kontakterna lite till och tagit i så de sitter riktigt fast så fungerade allt som det skulle.
Sedan var det tid att gömma kabeln.
Det gör du enklast genom att försöka använda de befintliga kabelhängarna som finns under plastskyddet du tog bort först.
Där kan du sedan dra kabeln ner i "baljan" under reservhjulet.
Lite knepigt men det gick bra, har tyvärr inga bilder på detta.
Här kommer silvertejpen in i bilden, försök att tejpa fast kabeln på botten av "baljan" så de inte kan röra sig fritt.
Jag hade svårt att få det att fästa så ha stark tejp.
Placera kablarna i en av groparna i "baljan" så däcket kan ligga ovanpå utan problem.
När du är klar med det så kan du göra en sista koll så alla lampor fungerar som de ska, sedan kan du börja med att montera på plastskyddet igen, sedan vänster och höger inredning som du tog bort i början.
När du sedan ska lägga tillbaka reservhjulet så lägg det med fälgens framsida uppåt eftersom du behöver tomrummet under fälgen till de nya styrdonen.
|
Skruva fast vänster lamphus |
|
|
Vänster sida klart, ser bra ut tycker jag |
|
|
Reservhjul borta, här ska styrboxarna sitta |
|
|
Styrdonen på skena |
|
|
Skruva fast styrdonen på skenan som medföljer |
|
|
Sedan skruvar man fast dem i baljan |
|
|
Lite suddigt, men det ska vara den nya kabeln på den gamla |
|
|
Glöm inte att testa alla lampor |
|
|
Vänster sida |
|
|
Broms och blink-test |
|
|
Back och dimljus |
|
|
Redo att köra vidare i solnedgången? |
| Det man kan tänka på är då alltså att kontrollera så lamporna lyser som de ska, så du inte blir en trafikfara sedan när du ska köra.
Och glöm inte att grundmåla och lacka.
Detta tog faktiskt en hel del timmar att göra klart.
Dels så hittade jag ingen 16mm borr utan fick låna en 12 mm från en granne. Och det gick ju bra också, och dels så fick man läsa noga i instruktionerna.
Det som inte instruktionerna täckte var hur man monterar bort plastskyddet och inredningen för att komma åt ordentligt, det var inte så tydligt skrivet i alla fall.
Sedan är det alltid enklare att se i bilder på hur någon annan har gjort och jag hoppas att detta visar hur man gör och vad man bör tänka på.
Det är mina erfarenheter jag har skrivit om och jag hoppas det kan bidra till att du själv vågar ta steget att montera egna nya lampor på din bil.
Men som alltid gäller med alla tips, det sker på egen risk och eget ansvar.
Lycka till!
(Tack till Bosse för alla tips och erfarenheter som han har bidragit med)
Skicka kommentar till författaren
Ange även e-adress om du vill att författaren ska kunna besvara din kommentar.
Vi kan dock inte garantera att du får svar.
Mekartipset är författad av: Magnus Hammar - 2024 (mekartips.se) |