Just nu är det övervägande tips till BMW, men givetvis är sidan till för tips till ALLA bilmärken och modeller samt enkla generella tips
- Skapa ett eget tips här!
BMW ::: E61 ::: Service

Byte av luftfilter 530d E61/E60

Dela på FaceBook och hjälp dina vänner FaceBook
Om du bestämmer dig för att följa instruktionerna eller på annat sätt använda dig av tipsen så gör du det på egen risk. Vi tar inget som helst ansvar för ev. skador eller kostnader som det kan medföra.

Bilmärke:BMW
Modell:E61
Årsmodell:(2005 till 2005)
Tid att utföra (ca):01:00
Svårighetsnivå:Händig

Bilderna till tipset har jag tagit vid olika tillfällen och kan därför vara med och utan plastkåpor över motorn osv. men du ser ganska tydligt vad som ska göras.

Räkna med att det kan ta ca en timma första gången du gör detta.

Jag visste inte att man var tvungen att ta bort stagen för att komma åt att få bort filterboxen, så jag fick montera allt på nytt när jag inte hade en T45 hemma.
För att sedan montera bort allt ännu en gång, andra gången gick det på 15-20 minuter att få bort alla delar och komma åt att byta.
Det är inget svårt, det krävs bara lite tålamod.



VerktygAntalKostnadÅterförsäljareProduktnummer
Hylsa 13 1
Till boxarna med kupéfilterna

Torx T20 1
Till skruvarna för kupéfilterna

Torx T45 1
Inte den vanligaste storleken direkt

Torx T30 1
Till klädseln över motorn samt luftfilterboxen

Summa: 0 SEK

MaterialAntalKostnadÅterförsäljareProduktnummer
Luftfilter 1 350 SEK Kan köpas från de flesta återförsäljarna

Summa: 0 SEK

Montera bort kupéfilterkopor

Först monterar vi bort kupéfiltren.

Det gör du genom att använda hylsa 13 till att skruva ca ett halvt varv på den plastmutter som sitter framför boxarna.
Egentligen är det ett slags lås kan man säga, så du ska inte dra för hårt utan bara tillräckligt för att du ska känna att den har släppt lite.

Så snart du har öppnat boxarna och kommit åt filtrerna så kan du ta bort locket med tillhörande kupéfilter och komma åt ännu ett par plastmuttrar.

När dessa sitter lite löst så kan du ta bort det plastskydd som sitter i mitten mellan de båda filterhusen.
Den är relativt enkelt att ta bort, du trycker bara ned en spärr och trycker hela kopan åt sidan så lossar den.

Under den finns ännu en mutter av samma typ som till filtren.

Du kan sedan ta bort de gummi- eller plast-skydd som ligger alldeles i kanten som respektive filter har suttit. Där brukar samlas lite löv osv. Det är en på varje sida, enkelt att snirkla loss. Håll ordning på vilken sida de har suttit bara, för enkelhetens skull.

Sedan kan du försiktigt dra bort den gummi-list som går tvärs över motorrummet framför kupéfilterna.
Det är inte svårt att ta bort den.

Nu bör du skruva bort de torxskruvar som sitter på var sin sida och borde nu vara de sista skruvarna som håller detaljerna på plats. Det är en på varje sida. Se till att hålla hårt i skruvarna, du vill helst undvika att tappa dem ner i motorrummet, det kan innebära flera timmars extra arbete bara på att hitta skruven igen. Det behöver jag kanske inte berätta.

Du bör nu kunna få loss hela detaljerna på vänster och höger sida, var försiktig, det ska gå väldigt lätt då de i princip bara borde sitta fast lite i sidan där till-luften kommer in, dra försiktigt upp åt höger på vänster sida och dra upp åt vänster på höger sida. Sitter de fast så är det troligast att en av låsen inte har skruvats tillräckligt eller så har du dragit åt för långt. Kontrollera och gör om.

Första muttern
Sensorer och kontakter på vänster sida
Mittendelen som ska bort, relativt enkel att få bort
Avslöjar ännu en mutter som ska skruvas ca ett halvt varv
Muttern sett underifrån, egentligen ingen mutter utan ett lås kan man säga
Lossa på skruvarna på varje sida, håll reda på skruvarna och tappa dem inte i motorrummet!
Övriga mutterlås och gummi-listen
När filterhusen är borta så ska vi ta bort fjäderbensstagen.
Du kan passa på att tvätta och göra rent filterhusen för det kan samlas en del skit med tiden och det är trots allt där du får in frisk luft när du kör, så ta bort eventuellt skräp.

Montera bort fjäderbensstag som är i vägen

Nu kommer vi till de två fjäderbensstag som går över motorn och in mot mitten.
Dessa är i vägen för filtret sedan, eftersom vi inte kommer åt att få bort plastlocket som sitter över filtret.

Detta är en enkel sak att göra, håll bara koll på skruvarna, även i detta fall, så du undviker att tappa dem.

Du behöver en torx av storlek 45 för att skruva loss skruvarna, det är en på varje sida och två i mitten som håller den fixerad där.

Jag valde att lägga ett litet skydd under skruvarna i mitten, bara ifall jag skulle tappa dem, det är lite obekvämt att stå och skruva loss dessa i mitten av motorn och att tappa dem ner bakom motorn är inget alternativ.

Mitten av motorn, två sista skruvar som håller det på plats.
Skruven som ska bort och tänk även på att knäppa loss sladden ur hållaren till plus-polen
Som du ser så har jag valt att ta bort den stora motorkopan innan, men det gör du som du vill, du kan börja med det innan också.
Glöm inte att det sitter en sladd till plus-polen som sitter i en hållare som finns på röret.
När alla skruvar är lossade och sladden inte sitter fast så kan du lyfta bort staget.

Montera bort skyddskåpan över motorn

Nu kan du lossa på skruvarna som håller skyddskåpan på plats över motorn.
Det finns en främre som är inskjuten under en bakre skyddsdel på motorn.
Du kan ta loss båda om du vill.

De sitter fast med 5 skruvar och 2 skruvar till den bakre.
Dessa skruvar sitter ganska bra så risken att du ska tappa dem är ganska liten, men ändå, håll koll på dem när du lossar på skydden.

Skruvar som ska lossas på, ej skruvas bort helt!
Den sista delen
Nu kommer du åt de delar vi egentligen är ute efter, själva luckan till filterhuset och själva kåpan.

Bytet av luftfilter

Det är nu det roliga börjar.

Du får nu skruva bort de skruvar som håller filterhuset på plats.
- De är ett par skruvar mot bortre delen in mot bilen som är lite svåra att komma åt men från sidan går det bra.

Skruvarna bör vara av en typ som normalt inte kan lossna från locket, utan bör hållas kvar av konstruktionen. Men utgå från att de kan lossna, det är bäst.

Tänk på att du även får ta bort oljelocket för att få loss den sista delen av filterhuset.
Skruva sedan på oljelocket direkt efter att filterhuset är borta, så du inte riskerar att få i något olämpligt i motorn.

Skruvar bakre delen
Skruva loss locket till filterhuset
Skruvar kvar till filterhuset som också ska lossna, sedan är filtret redo att lyftas ur
Filtret och allt borta, redo för det nya
Ett RIKTIGT skitigt filter, på grund av ett trasigt grenrör så är det mer sot än normalt
Tid att sätta i ett rent filter
Se till att det är rent i lådan där filret ska sitta, akta så inget åker in i motorn där filtret tidigare fanns
Nya rena filtret på plats, enkelt att montera, tryck in det lite försiktigt bara och se till att det sluter tätt
En bild till på filtret som är på plats.
Jag hade ett grenrör som hade spruckit och som orsakade att en hel del sot från motorn trängde in i motorrummet och till viss del även in i luften till kupéfiltren.
Därför vill jag tipsa om att om/när det händer din bil, byt luftfilter och båda kupéfilterna så de är nya och fräscha, det mår både du och bilen bra av.

När filtret väl är på plats så monterar du allt i omvänd ordning, det kan vara lite trixande att få filterhuset på plats igen, speciellt längs med nederkanten så de sluter tätt längs med filtret.
Men som vanligt, ta det bara lugnt och försiktigt så går det bra.

Det är lite omständigt att byta filter men har man gjort det en gång så går det mycket snabbare nästa gång. :)


Skicka kommentar till författaren
Ange även e-adress om du vill att författaren ska kunna besvara din kommentar.
Vi kan dock inte garantera att du får svar.
Skriv summan av följande 1+1+1 = ?
Ditt namn:
Din e-adress:
Din kommentar:

Mekartipset är författad av: Magnus Hammar - 2024 (mekartips.se)