Just nu är det övervägande tips till BMW, men givetvis är sidan till för tips till ALLA bilmärken och modeller samt enkla generella tips
- Skapa ett eget tips här!
BMW ::: E39 ::: Motor
Byte av expansionskärlDela på FaceBook och hjälp dina vänner
Om du bestämmer dig för att följa instruktionerna eller på annat sätt använda dig av tipsen så gör du det på egen risk. Vi tar inget som helst ansvar för ev. skador eller kostnader som det kan medföra.
Bilmärke: | BMW |
Modell: | E39 |
Årsmodell: | Alla årsmodeller | Tid att utföra (ca): | 02:00 | Svårighetsnivå: | Händig |
|
Ha i åtanke att inte glömma den lilla packning som finns på ventilationsskruven, tappar du den så kommer vattnet att sippra igenom och bilen kan koka, men det kommer jag att påminna dig om senare.
Tänk på att ha extra av nitarna och gärna extra slangklämmor och sådant för att inte bli utan bil pga. dåligt med material.
Ha bra med ljus och tänk på att det kan vara trångt att komma åt om du har stor motor.
Då är det hög tid att börja...
|
Verktyg | Antal | Kostnad | Återförsäljare | Produktnummer | Kabelskotång (Enkla varianten) |
1 |
|
|
|
| Stor skruvmejsel |
1 |
|
|
|
| Hylsnyckel som passar de övre skruvarna som håller "klackarna" på plats |
1 |
|
|
|
| Summa: 0 SEK |
Material | Antal | Kostnad | Återförsäljare | Produktnummer | Expansionskärl |
1 |
640 SEK |
BMW |
171 117 41 167 |
| Nivåkontakt |
1 |
225 SEK |
BMW |
613 183 60 876 |
| Glykol 1,5L |
5 |
6625 SEK |
BMW |
835 194 01 739 |
| Ventilationsplugg |
1 |
48 SEK |
BMW |
171 117 12 788 |
| Kylarlock |
1 |
162 SEK |
BMW |
171 190 71 581 |
| Nitar till skyddet framför kylaren |
1 |
|
BMW |
|
| Ev. kylarslangar |
1 |
|
|
|
| Summa: 0 SEK |
Ta bort plastskölden Text är ej klar ännu.
Endast bilder än så länge Kom ihåg att om man vill spara kylarvattnet så häll ut vattnet först i en beållare så du sedan kan återanvända vattnet.
Jag tänkte inte så mycket på att återanvända eftersom jag ville ha ny och fin glykol med destillerat vatten.
Montera ny sensor och expansionskärlet Glöm för allt i världen inte packningne runt ventilationsskruven, den kan ev. ha lossnat på den gamla och sitta kvar i hålet, kontrollera så den sitter på skruven.
Det bästa är om du har köpt en ny skruv, kleta in den med lite kylarvätska om du kan så blir den smidigare.
Samma gäller med det nya locket, om du har köpt ett sådant också.
|
Allt vatten på golvet... aj aj aj... |
|
|
Vilken tur att man har så det räcker |
|
|
Här läckte det vatten förut |
| | | | | | |
|
Skruva i ventilationsskruven med måtta |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Ja, det var väl egentligen inte så svårt, det som var jobbigt var att komma åt att lossa på slangen som går till kärlet.
Sänk på att man måste lufta bilen efter påfyllning, jag fick i säkert över en liter mer efter att ha kört den varm, så håll noggrann koll på temp mätaren och vattennivån under den närmsta tiden.
Kolla även så värmen fungerar som den ska.
För att lufta bilen så ställer du den t ex. i starkt motlut och sätter på full värme och låter bilen stå så en stund.
Lufta genom att skruva upp ventilationsskruven imellanåt så luften kommer ut.
Kontrollera vattennivån regelbundet under tiden och häll i mer glykol/vatten om det behövs.
Om värmen fungerar som den ska så ska bilen vara Ok.
Men som sagt, ha som rutin all lufta den emellanåt under de närmsta dagarna.
Tänk bara på att inte öppna locket när bilen är varm eftersom det finns risk att du får hett vatten över dig.
Skicka kommentar till författaren
Ange även e-adress om du vill att författaren ska kunna besvara din kommentar.
Vi kan dock inte garantera att du får svar.
Mekartipset är författad av: Magnus Hammar - 2024 (mekartips.se) |
|
|
© 2024 Magnus Hammar - | |