Aluminiumringar i instrumentpanelenDela på FaceBook och hjälp dina vänner
Om du bestämmer dig för att följa instruktionerna eller på annat sätt använda dig av tipsen så gör du det på egen risk. Vi tar inget som helst ansvar för ev. skador eller kostnader som det kan medföra.
Bilmärke: | BMW |
Modell: | E39 |
Årsmodell: | Alla årsmodeller | Tid att utföra (ca): | 07:00 | Svårighetsnivå: | Händig |
|
Köp rätt lim, köper du superlim så kan du få problem då limmet kan framkalla dolda fingeravtryck på plastglaset, och du har mindre chans att göra ändringar när limmnet torkar, vilket superlim brukar göra i samma ögonblick som det kommer i kontakt med ett annar material.
Tänk på att ta loss minuspolen på batteriet så du inte har ström på när du monterar bort instrumentpanelen.
Försök att ALDRIG peta på glasets insida då du har delat den, det kan vara svårt att putsa bort sedan.
Ta god tid på dig, detta är ett helgarbete som tar minst ett dygn att fixa till.
Då börjar vi...
|
Verktyg | Antal | Kostnad | Återförsäljare | Produktnummer | Torxmejsel av mindre storlek |
1 |
|
|
|
| Näbbtång |
1 |
|
|
|
| Skruvmejsel av mindre storlek |
1 |
|
|
|
| Stjärnmejsel |
1 |
|
|
|
| Summa: 0 SEK |
Material | Antal | Kostnad | Återförsäljare | Produktnummer | Kromeringar/Aluminiumringar |
1 |
|
|
|
| Lim som fäster på plast och metall |
1 |
|
|
|
| Summa: 0 SEK |
Ta bort panelerna och skruvarna Först tar du bort de två panelerna som sitter brevid ratten, en till höger och en till vänster.
Det kan hända att den till höger har en knapp för farthållaren, så ta det lite försiktigt med den sidan.
Det är bara att bända ut försiktigt så kommer panelen att lossna.
Justera ratten så den är så långt ned och utåt som möjligt.
När panelen är lös så kan du börja med att skruva loss de två skruvar som sitter under panelen till vänster. Och sedan den skruv som sitter till höger under häger panel.
När de skruvarna är borta så går vi vidare till de övre skruvarna som sitter i ovankanten av instrumentpanelen.
Dessa är torxskruvar.
När de tre skruvarna är borta så går du vidare till nästa steg.
|
Skruvarna på panelen |
|
|
Skruvarna på höger sida |
|
|
Kan skruvas bort om man vill |
|
|
Skruvarna i instrumentpanelen |
| Nästa steg är att ta bort själva plastskyddet som sitter framför instrumenthuset.
Montera bort plastskydd framför instrumentpanelen Då skruvarna är borta så ska man försiktigt (som alltid) dra loss den bit man har skruvat loss.
Plastskyddet sitter på samma sätt som panelerna runt ratten, alltså med pluggar, eller vad man kan kalla dem.
Dra rakt ut eller från vänster sida och sedan från höger för att då loss den.
Det kan vara lite klurigt då den oftast sitter fast ordentligt.
När den är borta kommer du att se att det finns sladdar bakom till varje elektrisk komponent, så som ljusreglage t ex.
Dessa är mycket lätta att koppla loss, du ser själv hur de sitter när du ser det. Se bara till att de inte försvinner in bakom panelen eller så.
När kablarna inte längre håller kvar plastskyddet så kan vi lägga den åt sidan.
nu återstår bara två T-skruvar av samma storlek som till plastskyddet.
Skruva loss dessa två skruvar och luft sedan försiktigt ut själva instrumenthuset.
Som du säker kan räkna ut så finns det en hel del kablar bakom instrumenthuset som inte låter dig dra ut den för långt, så ta det bara lugnt.
Du kan sedan koppla loss kablarna ganska enkelt, det går inte att ta fel sedan när de ska monteras på plats igen eftersom en är vit och en är blå.
Om den följer samma standard som resten av bilen så är troligen den blå kontakten för styrning av LCD-displayen... lite intressant fakta bara.
|
Här är plastskyddet löst, nu är det sladdar som sitter kvar |
|
|
Kablar till dimljus etc. |
|
|
Sedan återstår bara två skruvar till |
|
|
Instrumenthuset ute |
|
|
Koppla loss kablarna |
| När instrumenthuset är fritt så är det bara att gå vidare till de riktigt svåra momenten och det som kräver smidiga fingrar.
Limma ringarna Lägg ut ringarna på ett bord eller liknande, och även instrumenthuset.
Kontrollera om ringarna är lite ovala för det kan vara viktigt att veta då du ska montera dem.
Det finns flera olika sorters ringar på marknaden, mina var troligen en av de svårare ringarna. Det finns en del som har perfekt passform, mina var lite ovala och passar inte riktigt till 100% runt om.
Men hur som helst så gick det bra till slut.
För att komma åt själva hålen till ringarna så måste man vrida ett par plastskruvar ca 90° så du kan lossa på plasthöljet.
Det är inte så lätt vill jag påpeka, fick ta hjälp av diverse tångar innan jag hittade en bra platt tång att vrida med.
Det är en hel del skruvar som du ser på bilden nedan.
Då dessa är skruvade måste man även lossa på ett par spännen som finns i ovan- och under-kant av intrumentpanelen, jag använde en platt mejsel till att bända upp dem försiktigt.
Du ska nu kunna öppna panelen.
Akta mätartavlor och visarna, de är mycket ömtåliga så låt dem vara.
Lägg den delen av instrumentpanelen på en plats som är säker mot klåfingriga personer...
Nu har du fått fram hålen som ringarna ska sitta i.
Försök inte få loss glaset, det sitter där det sitter så det gäller att inte fingra på insidan allt för mycket.
Innan vi börjar så tänk på följande:
Det finns en del rumreglar att följa:
1. UNDVIK att få fingeravtryck på plasten!!!
Så fingra INTE på plastglaset från insidan.
(Kan vara svårt att få bort sedan)
2. Limma med måtta
3. Försök, om det går, att inte få lim på fingrarna eftersom du lätt kan kleta ner instrumenthuset på insidan då du justerar ringarna.
4. Var stadig på handen.
5. Om du gör fel eller limmar fel så instrumentpanelen blir förstörd så är det helt upp till dig, så tänk dig noga för innan du börjar.
Gör som så att du börjar med de stora ringarna.
Jag pressade in ringen först och kontrollerade så den sitter bra längs med kanterna.
Limmad sedan kanterna på själva instrumenthuset där ringarna ska sitta, för ringen åt sidan först och tryck sedan i den på sin plats, pressa lite försikitgt så den sitter, gärna en minut eller mer så limmer kan verka.
Gör sedan samma sak med resten av ringarna.
Tekniken jag använde kanske inte passar till just dina ringar, så gör det du tycker känns bäst.
När ringarna är limmade så låter du det torka över natten.
|
Ringar och instrumentpanel redo |
|
|
Vrid dessa skruvar 90° och släpp |
|
|
Instrumentet delat och klart |
|
|
Färdiga resultatet |
| När limmet har torkat så är det bara att montera allt igen i omvänd ordning.
Eftersom det är så pass enkelt så tänker jag inte skriva hur man sätter ihop allt igen, det är bara att följa stegen fast i omvänd ordning.
Lycka till!
Ja, det som var svårt var att hålla fingrarna stilla och att inte fingra på plastglaset från insidan.
Sedan att inte kleta med allt för mycket lim var inte enkelt heller.
Nu efteråt så tänker jag förmodligen inte göra om detta en gång till, det var ett av de svåraste moment jag någonsin har gjort på min bil.
Med tanke på att en ny instrumentpanel kostar en hel del så vill man helst inte riskera att behöva köpa en ny, bara för att man kanske har fått lim på hela insidan t ex.
Så var försiktig!
Resultatet?
Ja, det blev väl bra, lite lim på kanten syns som stör mig, men ingen annan tycks se det som tur är. ;-)
Men en dag kommer jag väl att försöka få bort det, det är lite men det stör mig....
Klart!
Skicka kommentar till författaren
Ange även e-adress om du vill att författaren ska kunna besvara din kommentar.
Vi kan dock inte garantera att du får svar.
Mekartipset är författad av: Magnus Hammar - 2024 (mekartips.se) |